"...بصیرت یعنی اینکه خط درگیری با دشمن را تشخیص بدهی...امام خامنه ای "

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه دیسبورگ آلمان به تبیین رابطه دین و سیاست پرداخته و علت عدم دخالت دادن دین در امور سیاسی كشورها را روشن فرمودند. ایشان به سوالات پروفسور هیپلر استاد دانشگاه و سرگروه دانشجویان آلمانی كه در همین مورد سؤالاتی مطرح كرده بودند پاسخ فرمودند كه در زیر این پرسش و پاسخ می‌آید.

پروفسور هیپلر: «شما مباحث خیلی خوبی را اشاره كردید رابطه بین سیاست و دین و اینكه جامعه سیاسی امروز غیر دینی است نظر دین راجع به سیاست را لطف بفرمایید توضیح بدهید كه دین راجع به سیاست چه نظری دارد؟»




حضرت آیت الله جوادی آملی: «دین درباره سیاست، انسان را معرفی كرد و انسان‌ها را برادر یكدیگر معرفی كرد، بر محور عقل و عدل جامعه را اداره می‌كند به همه ما فرمود نه بیراهه بروید نه راه كسی را ببندید آنچه از دست شما برمی‌آید بكوشید كسی را زخمی نكنید و اگر كسی زخمی شد به بالینش بشتابید و درمانش كنید. بساط دین بر این است كه هر موجودی نزد خدا عزیز و محترم است و تمام نیازها را خدا در جهان آفرید و همگان را به این سفره دعوت كرد و رفاه همگان را هم می‌طلبد. سخن دین این است هر كاری كه انسان انجام می‌دهد در محضر خدای سبحان است هر نیّتی كه می‌كند در محضر دل و قلب‌آفرین است و در محكمه عدل خدا همه چیز به حساب می‌آید فرمود در روزی كه صحنه قیامت قیام می‌كند یعنی همگان بعد از مرگ برای پاداش و کیفر به حضور خدا می‌رسند. هر ذرّه‌ای چه خوب چه بد مشهود انسان است بر اساس این مبنای عقل و عدل، تدبیر امور مردم تدوین می‌شود به نام قانون. نمونه قانون سیاسی اسلامی این است هر كتاب قانون یك سلسله موادّی دارد یك سلسله مبانی، مواد قانونی را از مبانی می‌گیرند مانند عدل، استقلال، حریّت، امنیت، امانت و مانند آن كه اینها مبانی است آن موادّ قانونی و حقوقی و سیاسی را از این مبانی می‌گیرند مهم‌ترین مبنا در بین مبانی حقوقی که موادّ قانونی از این مبانی استنباط می‌شود مسئله عدل است یعنی همه مواد قانونی باید عادلانه باشد معنای عدل هم روشن است عدل یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن، این مفهوم، شفاف و روشن است اما جای اشیا كجاست جای اشخاص كجاست آن را اشیاآفرین و اشخاص‌آفرین باید مشخص كند عدل معنایش این است هر چیزی را در جای خود قرار بدهیم اما جای اشیا كجاست جای اشخاص كجاست آیا زن و مرد یكی هستند یا فرق دارند آیا شراب و سركه یكی هستند یا فرق دارند آیا گوسفند و خوك هر دو حلال‌اند یا یكی حلال است و دیگری حرام، غیر از آفریدگار اینها كسی نمی‌داند. آیا دریا حقّ همه است یا نه، آیا منابع و موادّ معدنی برای همه است یا نه، آیا اینها برای دولت است یا ملت، اینها را باید كسی بیان كند كه اینها را آفریده است. قوانین سیاسی اسلام از این مبانی گرفته می‌شود مثل عدل و استقلال و امنیت و امانت و مانند آن و این مبانی را از آن منابع وحیانی می‌گیرند اگر منابع را رها كنیم مبنای بی‌منبع می‌شود جاهلانه، می شود حرف غیر علمی، زیرا عدل را خودشان معنا می‌كنند، جای اشیا و اشخاص را خودشان معین می‌كنند، لذا ممكن است كسی كه از سرزمین خود دفاع می‌كند این دفاع مقدس را ترور بدانند و ترور تروریست‌ها را تقدیس كنند چون به دست خود آنهاست نتیجه‌اش جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و اشغال كشورهای مظلوم است».

پروفسور هیپلر: «مباحثی كه طرح كردید با اینكه دانستنش خیلی جالب بود دانستنش، مباحث بسیار مبنایی و فلسفی قضیه هستند كه جهان چطور خلق شده و رابطه عقل و دین و اینها، خیلی مباحث كلی و به قول معروف پایه‌ای هستند و هر عقل سلیمی و معمول افراد دینی هم به این رسیدند عدالت را همه خوب می‌دانند و كارهای خوب را همه نیک می‌پندارند. رئیس جمهور دولت آلمان كنونی هم یك فرد بسیار مذهبی است یك پروتستان فعال است كه او هم اینها را باور دارد این را همه قبول دارند فعالیت‌های مذهبی در این جوامع هست ولی به سیاست دولت‌ها كه می‌رسد، دین دیگر راه ورود ندارد. در مقام سخن، مبانی دینی را رد نمی‌‌كنند ارزش می‌گذارند و تبلیغ می‌شود ولی زمانی كه به عمل می‌رسد آن سیاستمدارها خودشان را ملزوم و ناچار به استفاده از مبانی دینی خودشان را نمی‌دانند و طور دیگر عمل می‌كنند. این شرایط را ما از اروپاست می‌دانیم و باور داریم اگر نظری دارید بفرمایید».

حضرت استاد در پاسخ فرمودد: «یك وقت است كه انسان سیاست دینی را می‌خواهد تشریح كند یك وقت می‌خواهد عمل كند كم نیستند افرادی كه می‌گویند دین افیون است. ماركس و انگلس حرفشان این بود که دین افیون است یعنی انسان با مرگ می‌پوسد و بعد از مرگ خبری نیست همان طوری كه بعد از مرگ كسی گرگ را كیفر نمی‌كند و گوسفند را پاداش نمی‌دهد ظالم را كسی كیفر نمی‌كند و مظلوم را پاداش نمی‌دهد این فكر ماركس و انگلس كه خطرات فراوانی را به همراه داشت و دارد در عمل امر رایج همه است آن اعتقاد درونی كه سودمند نیست مشكل سیاست را حل نمی‌كند اگر كسی پذیرفت كه موادّ قانونی باید به استناد عدل باشد و اگر عدل را وضع هر چیزی در جای خود معنا كرد باید بداند جای اشیا كجاست جای اشخاص كجاست و این را غیر از اشیاآفرین و اشخاص‌آفرین یعنی خدا كسی نمی‌داند اگر مبنای حقوقی به منبع ختم نشود، قوانین، ظالمانه تدوین می‌شود سیاست دینی آن است كه موادّ ما به مبانی، مبانی ما به منابع استناد پیدا كند تا قوانین بشود محقّقانه. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل (رحمة الله علیه) برای آن است كه این اضلاع و عناصر سه‌گانه پیاده بشود امیدواریم روزی فرا برسد كه جهان این اصول سه‌گانه را بشناسد و پیاده كند و كارخانه‌های سلاح‌های آدم‌كشی تبدیل بشود به مراکز تولید مواد غذایی و فعالیت های فرهنگی؛ به امید آن روز امیدواریم! ـ ان‌شاءالله ـ این پیام را از ایران اسلامی به بركت خون‌های شهدا و تلاش امام راحل (رحمة الله علیه) به عنوان ره‌توشه به غرب ببرید و آن عزیزانی كه منتظر صلاح و فلاح‌اند به این معارف بار یابند تا جهان چهره صلح و آسایش و آرامش را بهتر ببیند».1

--------------------------------------------------

1- بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء





طبقه بندی: مباحث حکومت اسلامی، 
برچسب ها: رابطه دین و سیاست، دین و دولت‌های غربی، سیاست و دولت‌ها، علامه جوادی آملی، پروفسور هیپلر،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 7 فروردین 1392 | توسط : سید هاشمی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic