"...بصیرت یعنی اینکه خط درگیری با دشمن را تشخیص بدهی...امام خامنه ای "
  
مسأله رهبرى همواره از مهمترین مسائل سیاسى، فرهنگى و تربیتى بشر در طول تاریخ بوده و زندگى اجتماعى بشر وجود آن را ضرورى ساخته است.امام علی(ع) در سخن مشهور خویش این ضرورت را چنین گوشزد میفرماید: «لابد للناس من امیر برّ او فاجر...» (مردم ناگزیر نیازمند به امیر و حاکم اند؛ چه نیکوکار و چه زشتکار...).

به اعتقاد شیعه اگر چه شخص معینى در زمان غیبت حضرت ولى عصر (عج) براى تصدّى حكومت تعیین نشده است، ولى از سوى امامان معصوم علیهم السلام، معیارهایى براى این امر بیان شده كه از طرفی این روایات برضرورت تشکیل حکومت اسلامی در هر زمان-اعم از عصر حضور معصوم علیه السلام و یا عصر غیبت- تأکید دارد؛ و از طرفی دیگر مردم موظفند، دارنده آن ملاكها و معیارها را به عنوان پیشوا و زمامدار خود برگزینند.
.... بقیه در ادامه مطلب

از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است: «الواجب فی حکم الله و حکم الاسلام علی المسلمین بعد ما یموت امامهم او یقتل...ان لایعملوا عملا و لایحدثوا حدثا و لایقوموا یدا و لا رجلا و لایبدؤوا بشیء قبل ان یختاروا لأنفسهم اماما عفیفا عالما ورعا عارفا بالقضاء و السنه یجمع امرهم و یأخذ للمظلوم من الظالم حقه و یحفظ اطرافهم و یجبی فیئهم و یقیم حجتهم و جمعتهم و...» 1

(یکی از واجبات بزرگ در احکام الهی و اسلامی بر مسلمانان این است که چون پیشوایشان درگذرد و یا کشته شود، پیش از هر کار، امامی پاکدامن، عالم، پارسا و آگاه به احکام قضایی و سنت پیامبر برگزینند تا جامعه را اداره کند و حق ستمدیده را از ستمگر بازستاند؛ مرزهای مسلمین را پاسداری کند، فیء را گردآوری نماید؛ حج و نماز جمعه را برپا دارد و...»

روایاتی که به صورت خاص، در مورد شرایط و ویژگیهای حاکم اسلامی در زمان غیبت صادر شده نیز بر ضرورت وجود حکومت اسلامی تأکید دارد؛ از این رو در توقیع شریف امام عصر آمده است:« اما الحوادث الواقعة، فارجعوا الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم»2 (در پیشامدهای اجتماعی به راویان حدیث ما رجوع کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم».

منظور از حوادثی که به وجود می آید و مردم باید در آن حوادث به عالمان دین مراجعه کنند، بیان احکام و مسائل شرعی و جزئی نیست، بلکه امور اجتماعی و رهبری جامعه مسلمین است؛ زیرا امام(ع) مردم را در اصل حوادث به عالمان دینی ارجاع داده است، نه در حکم حوادث؛ یعنی چنانچه امام عصر(عج)می فرمود در احکام حوادث به راویان حدیث مراجعه کنید، احتمال می رفت که آنان در بیان حلال وحرام مسائل جزئی و شرعی،حجت و نماینده امام زمان(عج) باشند نه در امور سیاسی و اجتماعی؛ ولی امام(ع) مردم را در خود حوادث به عالمان دینی ارجاع داده است.

بنابراین: به اعتقاد شیعه، اساس در انتخاب رهبر، نص و نصب است. رهبران معصوم علیهم السلام از طرف خداوند نصب و تعیین می شوند. جانشینان آنان در دوران غیبت نیز از طرف امامان علیهم السلام نصب و تعیین مى‏شوند. این نصب یا به طریق خاص است كه نواب خاص نامیده مى‏شوند و یا به طریق عام است كه به آنان، نواب عام گفته مى‏شود.

از این رو در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران شیوه احراز مقام رهبرى را در اصول پنجم و 107 با الهام از رهنمودهاى ائمه معصومین علیهم السلام بیان كرده است. در اصل پنجم چنین آمده است:

 «در زمان غیبت حضرت ولى عصر عجل الله تعالى فرجه در جمهورى اسلامى ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوا آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است.»

1-بحارالانوار، ج86، ص 196
2-اصول کافی، ج1 ، ص 67




برچسب ها: ولایت فقیه، عصرغیبت، معیارانتخاب، اعتقاد شیعه، نصب، حاکم اسلامی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 28 فروردین 1391 | توسط : احمد منزه | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic